@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Friday, February 20, 2015

新年吐槽

每每看到别人的家庭聚会照片时,心情总会变得有点惆怅;每次新年亲戚聚会之后,脑海总是在假想:为什么我们家的总是有点特别?特别不是指被围攻各种问题,这种八卦心理很普遍;特别是指一见面就劈头盖面地渺视和贬低你的。

“你一个月赚几万元新币啊?”先来一记嘲讽。
“哦,几千块啊,是不是从事什么文员,做很简单的工作来的?”再来一记闷棍。
“你未婚妻呢?哪里人?是不是穷鬼家庭出生的?”最后重拳出击。

其实,无论我怎么答,都是被宰杀的,因为她早已把我放在砧板上,无论事实是怎样,她都只是在寻求贬低人的快感,贯彻她的精神胜利法。

而另一个亲戚,则是在得知我转换成新加坡国籍之后,高谈阔论说我这种作法如何不智,对新加坡养老、公积金制度等来各种吐槽,既不给我面子,也不顾及我的脸色。说穿了,他并不是在关心我在新加坡生活得好不好,他纯粹想显呗自己的聪明而已。

一个贬低你,一个吐槽你,如果这就是亲戚间的新年互动,还不如作低头族玩游戏打怪兽。这让我想起了人言可畏,更让我想起了之前看的这张图。左脚是我的生活,右脚是他们口中的我的生活。

(这张图原本的配文是:右脚是你的人生,左脚是别人眼中的你的人生)

我恨他们吗?不恨。我生气吗?有点。但是我知道神一定要我赦免别人的过犯,不然祂不赦免我的过犯。我更多感到的,其实是惆怅。惆怅的是,为什么我们这家的字典里,亲戚的定义不是因着血缘关系而互相扶持与包容的成员。

我一直在和自己说,这些难听的话,不上心就伤不到我了。但是我要是真得不上心,就无需在这吐槽了。在这吐完了,就当放下了。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru