@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Saturday, November 14, 2009

接到噩耗,火速回家。其实这事早已在大家的预料之中,只是当那刻到来时,仍会带来冲击。当电话另一端传来母亲少有的哭泣声,我的心情变得好沉重。

于是隔了数个月,我坐了第一次的飞萤机飞回家,回去见他的最后一面,回去给已渐老迈的母亲精神上的安慰。父亲说隔了一层之痛至少相差一半,而我这个隔了一层又隔了一代的,又相差多少呢?我不知道,但我尽量去找寻记忆,尽管不多。

除了每年例常的红包,他给过我不少张邮票,但我忘了是谁在我年轻喜欢收集邮票时和他说我有这个嗜好,是母亲吗?还是父亲?琳琅满目的各国邮票,当时让我如获珍宝;只是我已经很久没回去我的房间了,很久没掀开堆放在那里的邮票簿。现在翻阅,或许我已不记得哪一张是他送的,哪一张不是。

尽管相处的机会不多,但我大约能联想到他怎样走过。他年轻时挖过矿,毕竟前一代的人都是刻苦耐劳做日晒雨淋的工作来养家,不是挖锡米洗琉琅,就是伐木开桥造路。母亲在嫁出门前,没和他说过几句话,是因为他那时的脾气很暴躁?还是因为那时候的思想,还是封建的男尊女卑?

但当我偶尔和他一起上升旗山时,那时候接近九十高龄的他已是很慈祥。走到一半,他突然走去路旁伸手摘下不知名的叶子,折成一半拿去嘴边舔了舔,然后和我说以前的人生病就会来摘草药,只要叶汁不涩,就不会有毒。他摘了另一片递给我,我迟疑了一会才接过来折了舔一舔,的确没有苦味。自然我没有问为什么他知道这种叶子没有毒。

于是我开始听他慢慢谈起他年轻时的爬山经历,明白了为什么老虎是山中之王,因为它只要低声一吼,就能传遍全山震慑人心。听着听着,我仿佛看到了他过去活跃的青春。一大班朋友,定时定期攀山越岭,从这个山头跑到那个山头,从那个山头跑去另一个山头,一路上挥汗如雨天南地北,那是多么恣意的年华。他的眼神,自然地流露出自信自豪和一丝丝的怀念……那一段日子,或许是他人生里最享受的岁月吧。

无奈岁月催人老,时间总有无情停止的一天。他当初的朋友们,有多少早已先去,至仅剩聊聊数人来致悼。坐夜时,看到一个年龄相近的老婆婆独自默默地来,独自默默地走。看着缓缓远去的那头白发,我在内心揣测,那时候的她,心情会有多复杂呢?原来,这才叫凄凉。先走的,少了享受的岁月;后走的,多了无尽的唏嘘。

千古不变,唯生老病死。吵吵闹闹坠下来,安安静静沉下去。当死亡带走生气,四周都变得肃静,是为默哀。

安息吧,阿公。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru