@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Thursday, June 18, 2009

梦想?

中学当我们讨论梦想时,我是那么自然地说,我的梦想是要有一个正常的家庭,过一个平凡的生活。于是我的好友,一个恨不得“兜巴兜巴”给我死,一个为我与年龄不相称的超然而惊讶。

但自从那句话说出口后,我一直都在迷惑,为什么这句话会出自我的口?每一次迷惑,都沦为聊以自慰。一次的“我总会找到的”,两次的“我总会找到的”,三次四次五次,总是“总会”……这样总是下去,难道我要迷惑到老去,迷惑到死去?每一次迷惑后,我反思得越厉害;每一次安慰后,我痛苦得更厉害。

如果你问我,我最讨厌自己些什么,我一定会说:我最讨厌自己的“无想为”。很厌恶自己是一只没有目的的盲头苍蝇,很害怕自己会成为一个庸庸碌碌的无知傀儡。可是,既然那么地讨厌,为什么我始终还在原地踏步?为什么我始终不敢为自己的人生做决定?每一次重大的人生决定,为什么我总是那么地“洒脱”随随便便让命运来决定?而我还如此幸运地走到现在这一步?

我尝试从过去找寻形成我这想法的环境和原因,却发觉这原因躲在巨大的阴影下。不敢走进阴深去探索,就只有开始用借口遁开,开始为自己虚构责任。每当家中的败犬们乱吠,我心中就有几百万个不爽。我要证明虎父无犬子,我要证明如果我要引爆我是最闪亮的超新星,但我害怕我只能有一次机会失败,所以我始终不敢踏出。

我不相信你从我身上看出来我只想要过平凡的生活,我也不相信……但矛盾的裂缝却确确实实在那。我是那么地不甘于平凡,却又从未正视过自己的梦想。是我想追求的目标太多,所以始终不敢找一个焦点?还是我始终挥不开那巨大的暗影,害怕超越不了沦为失败被耻笑?

终于我鼓起了勇气,坦诚问父母对我到底有什么期望?“没什么期望,不想给你压力,你过得好就好。”或许正是这个没有什么期望,所以我想在每一方面都证明自己,我要证明自己能把书读好,能把工做好,能赚钱,会做人,会成功。

但我难道要一世人都活在这种证明当中?我需要开始找寻我的梦想,最好能找到一个把证明和梦想合二为一的途径。

我需要时光机。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru