@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Sunday, February 28, 2010

一场意外的相遇

一如往常,我斜着身子把肘子顶在书架上,在书局有限的营业时间内,拿着书快速翻页阅读。正当我沉浸于与书中人物交流之际,有人轻轻拍了我的肩膀一下,把我拉回去现实世界的交流当中。

我转过头,看到一幅熟悉但又很久没有看见的样貌。“嘟嘟车!”,一句熟悉但又很久没有听见的称呼,就这样自然地溜出他的口。我们的神色都微微显露出一点点的不可思议,没有想到会这样不期而遇,没有想到会相遇。于是我们交谈起来,慢慢地倾起我的近况,直至他的妻子从另一边走来,给了我一封红包,开始与我闲聊。和她闲聊当中,我偶尔转过头,也向他说明。转了一两次,不经意间,我就发觉他的眼角逐渐有一丝丝的反光。

几轮谈话之后,他们离开了书局,而我也把书本提回上来继续翻阅,只是心里想着的,却是刚刚不久的偶遇与很久以前的回忆。他那滴浅微的泪珠,其实早已掉进我的心海,引起无限涟漪,一纹一纹地由近至远,变化不停。在这世上,只有他会这样叫我,也只有我会这样应他;往年的习惯,犹如尘封的酒罐,开出来气味仍在。在此之前,我忘了有多久没见到他,不知是两年、三年还是五年;更忘了有多久没听到那句称呼,不知是五年、十年还是十五年。所谓“嘟嘟车”,其实是因为我小时候喜欢经常“鼓起两颊嘟长个嘴”,所以他才这样称呼我。真是份外亲切的称呼,份外亲切的关系。只可惜,时过境迁,人依旧是,物却已非。彼此相对的环境,变得不似模样。

无奈我出世得晚,不能对局势有什么正面的影响,改变其经过的偏歪轨道。那份源自至良至善之心的亲切,一直让我感动至深,也让现在的我更加明白和坚信,每个人都有独特的天性,一定要好好把握住,逐渐增强善加利用,才能发挥该有的作用、带来正确的影响、和实现自身的意义。有的人活力四射,但缺乏规划;有的人观察至深,但倾向避世;有的人善于谋略,但不重道义;有的人至良至善,但不善辨别。如何完善自己的人格,实在是毕生的功课。

但愿,当我们再次相遇,那环境会再起变化。这样,彼此的那份亲切,才不会平添无谓的苍凉。当然,心中恳切地希望,在彼此的路上,我们各自都走好。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru