@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Thursday, June 19, 2008

圆滑

大面和朋友从马来新参观展览会,并和我们约好了去加冷吃自助火锅。在那一条长长的大街旁,有着十数间火锅店。对业者来说,竞争激烈;对顾客来说,选择困难。但为了对得起钱包和肚子,大家不得不仔细比较各店。

在毕业旅行的种种砍价经历后,我已坚持买货要货比三家,才能保障自己的利益。如果自己不保障自己的利益,别人是很乐意带走的。顾客想在比较后才选择,而商家想尽早锁定顾客的选择,双方都知道彼此的利益,但两者是矛盾的。这时候就需要做事比较圆滑,捍卫自己的利益的同时亦保存双方的面子,而不陷入博弈的诡异。

既然你积极拉客,那我就不应该不好意思进去看看和问个仔细;既然我想要比较,那我就不应该不好意思离开再去问其他的。捍卫自己的利益是没有不好意思的,但不一定需用刚硬的手段。简单的微笑道:“我记住了,如果觉得你好我会回来的。”会赢得通情达理者的尊重。我不过是想吃一餐而已,你不过是想做生意而已,大家好来好往,没有必要破坏彼此的心情。

或许是我想得单纯,但是我觉得这么做是比较好的方式。或许所谓的“圆滑”,需要有一定的“同理心”。

曾经,我会闪避派发传单的人,觉得拿了传单过后不看就直接丢进垃圾桶的人很虚伪;但是现在,我认为那些传单如果派不完最终的命运也是要进垃圾桶,我不拿传单并没有增加经济效益,而且还加重了派传单的人的负担,是不是损人不利己呢?或许,看看传单里的是什么新东东也是好事?

为了这么小的事发表伟论,是否胡扯了点呢?:D

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru