@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Saturday, March 18, 2006

朋友

旧同学在Kuittho待到闷得发慌,来新加坡走一走,陪了他们一下。打听了三个旧朋友的消息,却没有得到一个好的。他们都变了,变得令人惋惜。一个终日逃课游手好闲成绩急降,一个沉迷酒吧灯红酒绿挥金如土,一个面目全非爱充面子喜欢炫耀。毕竟是同窗,曾经共度欢笑与辛苦,看到他们变成这样,心中实在有点难受。但我又能做什么呢?他们懂得自己在做什么,这是他们自己选择的方向,再见面时可能他们还会作出一些表面的掩饰,但回到去他们依然沉浸在他们自以为享受的世界。唉,上次回到怡保和他们聚会时就已经感觉非常难受。居然把芝士粉和辣椒酱拼命倒进喝不完的汤,明知道不能喝还要去尝一口然后吐出来,把餐桌弄得凌乱不堪却还觉得搞效好玩,特意拍照留念。天啊,我实在待不下去了,怎么我的朋友变成这样?
 
见贤思齐,见不贤内自省,看来我唯一能做得就是提醒自己绝对不能像他们这样。只是,看在旧同学的眼里,我究竟变了多少?我是否也在他们的眼中堕落了?我变了,我懂得自己变了。我从中学的在家懒散、在校活跃、沉浸辩论、自以为很讲求原则、以负责任自傲的青少年变到在先修班进入比较封闭的世界、为保大学位置勤奋学习、但却偶尔在老师讲课时嬉戏,比较游戏人生的学生。到了大学,又经历无数事情,交了无数朋友,变到现在的我。现在的我是怎样的我?最明显就是之前太执着于爱情的追求而变得有点神经兮兮,远离了当初理智的我。但与此同时也体会了更多情感,看透了更多事情,确立了更多指标。于是,方向现在摆在我面前,究竟要做一个怎样的我?我回到了最纯朴的平静去思考。
 
对于自己的方向,我并不疑惑,只要奋力往前走,我一定会达到我想要的人生高度。只是该如何对待朋友,我却需要重新思考,因为这一点我是最矛盾的。我可以很怕生,也可以很热情,可以很健谈,也可以很沉默。我记得初来此地的时候是挺不怕生的,在一楼交了三个越南朋友,一个泰国朋友,还和一个德国留学生有了几面之缘。他临走前对我说的“All da best with you”让我第一次学会这词的温暖,至今仍让我感动。当许多人在参加了MSA FOC之后觉得疲累不想参加Hall FOC时,我为了想认识多一些朋友,尽管没有人陪同,还是毅然去报名参加。但那种勇敢和热情,越慢慢地消失了。为了确保第一学期成绩考好专注学习我又进入比较狭小的圈子,于是逐渐变得有点怕生了。
 
直至第二学期,我又开始比较活跃了,溶进去了MSA和纵横社的圈子。但即后陷进了困扰,看到多人容易感到寂寞,于是又比较不想参与活动。带着困扰,做了个不太成功的FOC GL,认识了一批新的朋友,于是到了现在。
 
依靠朋友的力量走出了困境,我想是时候回馈朋友了。摆脱了自己的困扰,我可以开始思考如此更好地对待朋友了。是时候追回当初那个乐于助人、劳而无怨、友善热情、令人信赖的我了。是时候学习如何怎样都要笑容长挂春风满面了。
 
风,飘啊飘,请你让我飘得越轻越好,让我把自我看得越渺小越好,因为只有这样才能感受到心灵遨游天际的舒畅。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru