@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Saturday, February 18, 2006

中庸

中庸 - 过犹不及。如果说追求一方面的平衡已经不易,那么要追求方方面面的平衡简直是妄想。但我却以这个妄想为目标在不断前进,是否很愚昧?

学习,很好。可当我见到很多成绩非常优秀的人只会埋头苦干封锁自我时,我犹疑。
看书,不错。可当我见到有朋友因为追看小说看到最后连奖学金都弄丢时,我感叹。
辩论,启智。可当我见到国内大学许多人不知为何疯狂参与辩论比赛时,我摇头。
下棋,益智。可当我见到有些好棋手为了下棋玩物丧志荒废学业迟迟不能毕业,我恍然。
电玩,轻松。可当我见到不少人从当初的为了减压到后来沉迷其中不能自拔时,我害怕。

我知道在每个方面我都不如他们,可是如果为了达到那种水平,我需要走他们走过的路时,我抗拒。他们似乎不懂得他们究竟想要追求什么,可是我呢?我是否懂得?我不想变成他们这样,可是
我自己要追求的又是什么?我的经历不足以让我认识自己想要追求的是什么,所以我暂时要做的就是让自己多学习、多思考、多接触。

任何事物的美好丑恶都只是度的拿捏,但这个拿捏,可能需要穷我一生之力去学习方能掌握。人生,最难求的一个平衡。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru