@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Sunday, March 7, 2010

破虚归真

让自己跟随时间流动,不让时间平白流失,有空余就学习;不妄自追赶时间,疲倦了就休息;不沉溺于缅怀已逝的过去,记忆无需被读取时就不启动;不过分担忧将来的流向,让安排好了的事情顺着时间来到,让意外发生而不惊怕。人若鱼,时间若水,人过时间,恍若鱼在水中闲游,那么怡然自得。诚然,水不能为外物所污浊,时间不能为外人所主宰,否则如鱼于水之说只是空谈、只是妄想。


随着对人生的思考越来越深入与重新学习的知识越来越多,看破的虚幻之念越来越多,也就更加珍惜剩余下来的东西:珍惜时间、珍惜学习与成长、珍惜思想、珍惜亲人与朋友、珍惜美好。我现在的想法很直接,不知道要如何消磨时间的人,跟害怕与时间独处的人,大抵都还没开始思考人生的意义与方向,更别说掌握人生了。

那我看破的虚幻之念有什么呢?有很多,但主要是那些表面的风光、短暂的利害与混沌的争权。譬如说我曾经敬畏的,大型企业的大腕与高级主管们,原来不是大多数的都具有远见卓识。譬如说那个我曾经有所幻想但幻想不大的国际华语辩论大舞台,前两年我就在某一届中国冠军队某个队员的博客中,看到当中某些所谓名教练私底下某些不知所谓的行为。譬如说当初学长曾经推荐必读的,提出“文明冲突论”的亨廷顿,前几天我就在作家木令耆的《读书拾遗》中,看到关于一般哈佛学界视他为“学术界的恐龙”(恐龙,大而不当,不能适应现实社会)的描述。譬如说经常被长辈视之为真实可靠的,也是我小时候主要的精神粮食 - 报章,近年来在商业和政治的狂风暴雨侵袭下变得如此残破欲坠。譬如说我小时候读到的,不少伟大科学家之“完美”人格,自我从科学史得知他们的不少阴险伎俩之后变得如此苍白。譬如说我曾经敬重过的,写出优美文章的著名作家们,原来不是所有的他们都是文如其人,知与行其实可以切割开来,像患有性格分裂症的精神病患者般活着。譬如说我最喜欢的中华文明与文化,每过一阵子总会有缘碰到一些把它们抬上神殿来膜拜的“狂热之士”,口口声声以捍卫传统的卫道士自居,而拒绝与提出质疑的人来个理性争辩,而胡乱地旁征博引,或直接嗤之以鼻。这些人,往往得其糟粕之形,却失其精华之神。总之,羊头狗肉之多,不一而论。

看破的越来越多,难免会倾向于避世或出世,但我尝试以好奇的眼睛和好玩的心态去持续调整。毕竟,我不是在独行。不屑以正派人士自居的人们(因为他们知道自己也随时可能犯错,所以始终克克兢兢,一如波普提出的科学论般,科学之所以为科学,正是在于它可以被反证与推翻,而不像一些伪学说,不能被证实也不能被证伪。),也有独特的面具来行走人间,也有独特的气味供互相辨认,也有独特的管道来互相沟通,也有独特的语言互为共鸣。

当我的心境再平和一些,就是阅读庄子之时。


0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru