@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Friday, March 19, 2010

心如止水

最近有两位在这里的好朋友不约而同地结束了单身生活,迎来了各自期待已久的甜蜜与幸福。作为看热闹的旁观者,我自然替他们高兴。周边仍然形单影只的朋友,包括我,难免会受一些影响,多少会开始漫想。


“羡慕吗?” 一点点。
“空虚吗?” 一点点。
“渴望吗?” 一点点。
“害怕吗?” 一点点。

浅浅的涟漪缓缓散开,少少的情绪渐渐蔓延。但是我稍为观察当局者的情况,短暂假设代入角色后,心里却又有点不寒而栗,倒抽一口凉气,才醒悟原来自己现在有着无价的自由。当局者清,自得其乐,与我怎么看待无关,毕竟人各有志,甜甜蜜蜜与逍遥自在之间,各有取舍。只是,在对待爱情的态度上,男女之间分别之大,始终困扰着我。

在进入爱情之后,男性的快乐在哪里?
挑战成功的自豪感?
拥有伴侣的成就感?
给予保护的满足感?
受伤被疼的幸福感?

在进入爱情之后,女性的快乐在哪里?
被人保护的安全感?
有人陪伴的亲切感?
付出关心的喜悦感?
被人疼惜的幸福感?

对于大多数男女而言,对待爱情之间的区别,大致还是存在的,我想我的尝试回答,应该表达出了不同的侧重点。在得到爱情之后,男的热诚大概要比得到之前弱,而女的则相反。在得到爱情之后,男的大概比得到之前更渴望自由,而女的则相反。为什么在进入爱情之后,把大多数时间花在对方身上,更多男的会认为这是失去自由,更多女的会认为这是得到幸福?真是奇怪兼有趣。

当然,每一个人都是特别的,所以无论我怎么回答,都是“以偏概全”;每一段爱情都是特殊的,所以无论我回答多长,都是“管中窥豹”。上述的判断,都源自我主观的观察,难免会有偏颇,但这确实是我目前的想法。或许,男人想追求的是女人,而女人想追求的是爱情吧!

男女之别,不是对错的问题,而是理解与包容的问题。只是,现在非常自由的我,逍遥自在,乐不思爱,宁可偶尔抒发短暂的空虚,也不愿束缚奔放的心灵。爱情,纵使是每艘船最终靠岸的码头;我这叶扁舟,仍想暂时留在海中央,任海风吹弄、任海水流抚、任晨曦映照、任夕阳洒辉、仍星光笑烁,无拘无束地漂流,享受最后的自由。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru