@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Thursday, November 30, 2006

结束(三):从社会学看大众媒体

今天是这一门学科的最后一堂,终于读完了,所有人都松一口气。这可是我在这修读的最多功课的一科。还记得第一堂课时有三四十个人听课,第二堂课人数骤减至18人,原因很简单,因为这一门课据闻是社会系里最不“颓”的一课。还记得一开始因为忧虑没有社会学的背景所以特意留下来请教教授意见,认识了一位来自深圳的社会学系学生,因为他也留下来问教授一些关于继续升学、社会服务和推荐保读的问题。这个人给我感觉有点好高骛远了点,仿佛做社会服务就是为了修读博士学位,有让人不寒而栗的伪善成分在里面,尽管只是直觉上。但,在第二堂,就再也没有见到他的踪影了。是他自己说这个教授是全社会学系里唯一从哈佛毕业的教授,是拥有丰厚资历的“有料”教授;为何他却不愿修读这课程呢?真让人怀疑他来第一堂的目的。抱歉本人的猜疑性高了一点,一点疑问,一点省思。
 
      就这样,经过漫长的十堂正式授课、四堂Tutorial、四个Group Presentation;做了一个Tutorial Presentation和Group Presentation,交了八份350字长的文章,我认识到了许多切身存在的时代课题。从社会学看大众媒体,两手抓社会学和媒体运作这两个对了解现在社会的“必要”领域,我感觉自己在许多问题上都有了更全面的认识。我终于迫切的认识到了在这个媒体代表一切的时代(mediated world),媒体通识(media literacy)的重要性。我终于学习到了以前在辩论时隔靴搔痒的一些社会学理论。Structure & Agency 的理论让我对中庸和极端之间有了一个更全面的认识;Symbolic interactism 让我开始对文化这个缥缈的概念有一些实在的知识。
 
      但,尽管如此,我始终是作为一个非社会学系的学生来学习这个科目的。尽管我见识到了社会学系理论分析的强大,我并不想把自己局限在于这个学系当中,所以兴致勃勃地去维基百科寻找社会学的定义并认识其局限性。怪人乎?实际上,作为一个电子工程系的本科生,这是我的通识教育;既然是我的通识教育,我就可以随意遨游,独立地吸取各科各系的注重点,而不必钻进某科约定俗成的文字概念间作狭窄困难的开拓。更重要的是,如何利用这些通识开拓自己的视野,在更多的课题上拥有更多独立自主的想法。
 
      了解了传媒,然后除了经济学外,多了一面看社会的镜子:社会学;尽管都是初级认识阶段……但依然玩得不亦乐乎。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru