@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Friday, September 4, 2009

一年之变

看回一年前的我,我怕会认不出自己,因为这一年来,觉得自己变了太多太多,多得有点恐怖。但是变化究竟成好成坏,我无力控制,也无力猜想。有些变化明显是环境因素诱发的,能清楚感受到变化的分秒但难以抗拒去适应,其余的变化则是自己刻意追求的。

和一年前比较,我抛弃了很多现在看起来无谓的原则,而加深地固执了剩余的两三个重要原则。曾经,我想要顾全很多人的感受,现在我已学会如何不去照顾一些人的感受,因为感受是很主观的,有些是别人的过虑,有些是自己的过虑,何必搞到人人都好像时时刻刻理智残缺,而忽视了时间的玄妙威力。想起了很久以前读过的一句话,现在感受特别深刻:“一个人不仅要学会如何对待别人,更要学会如何教导别人对待自己。”

曾经不敢得罪人,觉得和任何人维持和睦关系是最重要的,但随着主观(能客观么?)辨别善恶的能力增强,现在的心态已换成我不犯你,你最好别来犯我,因为我已不介意撕破彼此的薄膜去捍卫自己的主见,我不需要也不想要和所有人都维持和睦关系,更不介意会被人讨厌,我没必要去讨好全部人,一面倒的名声(无论好坏正负)一定是假象,因为世界太大、社会太复杂、观念太多元,人性各不同,每个人都只能成为争议人物,才有比较、学习和进步的空间,有什么必要去成为每个人眼前的好好先生?

但这不代表我变成了到处攻击别人的野猪,在大事上,每个人的原则不同是正常的事,没有必要达致大一统、一言堂,因而我也无需放弃捍卫自己的立场。曾经讨厌表里不一而笃信内外如一,但现在越来越欣赏外圆内方,也越来越讨厌内圆。其实外面戴什么面具都不重要,因为要应付的人有千百种,总以善脸迎人搞不好会被狼人吃了,总以臭脸拒人会失去结交贵人的机会。虽然仍是有点讨厌戴面具,但是现实生活里需要展露真心的场合和时间确实不多,该露则露,不该露的,还是涂上迷彩比较好。

曾经丝毫不用考虑的东西,现在会仔细衡量利弊;曾经犹豫不绝的事情,现在会果断决定。是之前糊涂,还是现在混沌,不得而知,但对待很多事情的态度,的确改了180度。曾经习惯逆来顺受,但现在对许多事情越来越不耐烦,不是为了折磨自己,而是以此推动自己去迂回,绕过困难,节省无端被浪费的时间。如果有什么不可以抛弃,排首位的一定是时间,只有充实利用它,才能达致其他的所有生产和贡献。对“浪费别人时间就是谋财害命”越来越有共鸣。

曾经沉醉于随遇而安,相信尽力而为;现在反而疯狂追逐随机的不安,因为唯有这样才能不断克服各种恐惧,让自己的要穴越来越少,才不会被人利用恐惧来操纵和摆布。

接近即将出走的一年,一年后的我,又会有多少变化?

2 comments:

TengHooi said...

感觉到黑泽明

clim said...

是什么樣的感覺。。。沒看過他的任何電影。。。

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru