@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Saturday, September 26, 2009

学习榜样

今天和同事聊起我即将扬帆启程的航海,他和我分享他同学的故事。他这个朋友出身贫困,从来上学都只有一件破旧的校服,尝辛受苦易立志,于是读完中学后决意要出人头地,尤其不甘心埋没自己优秀的才华,结果在波涛的股海中奋斗,终于赚成今天几百万的身家。


从他的口中描述,我得知他这位朋友如何敏锐地察觉股票即时波动的升跌,如何联系不同市场、同样行业、不同公司的起落来掌握大局,如果看出趋势,如何利用数据,如何运用头脑来投机投资。无穷的研究加上锐利的眼光,这正是我要学习的绝佳榜样。

只是过了大半世,至今他仍然孤寡一人,也没有怎么去花钱,真叫人遗憾。如何赚钱是学问,如何花钱更是大学问。人生难道这样就一世吗?都已经有几百万,为何不去游历世界体验生活呢?就算在股市中打滚尽管有无止境的智力挑战,仍不过是生活的一面而已。

我没有尝过贫困的艰辛,但工作了大半年,让我有相似的不甘心。一层层的梯级,一层层的限制,一层层的枷锁,那种无从让优势发挥的郁闷啊!让工作失去了大部分的意义。

我并不会以失败者的身份离开,但是我更渴望爬上更高的山峰来证明自己。好几位朋友比我先踏出这一步,但我不会仅仅是踏出去,而是会豁出去,因而我需要积蓄更多的勇气。

这一段航海将会显示,我究竟是鸡肋,还是楚庄。

2 comments:

coolingsky said...

加油哦!祝你成功啦!=)

clim said...

哈哈,谢谢,承你贵言

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru