@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Friday, October 23, 2009

坠翔倒数

觉得现在的自己有点恐怖,第一次不再随遇而安不让命运为我绘图划路,第一次真正决定、规划和准备出海的风帆,逼自己去面对变幻莫测的天气,内心却蕴藏着从来没有过的猛火,兴奋得有点颤抖。

自决定的那一刻起,我在生活的很多方面都有了变化。自毁长城,把懦弱心踩在脚下;拒绝妥协,让叛逆值升到最高,这都不是以前的我,至少不是表露出来的我。

我记得在很长的一段时间内,在刚强和柔软之间,我总是更欣赏柔软,因为我害怕刚强会绞杀掉我细腻的感受,让我变得冷漠无情,毕竟善感是前一段启发带来的瑰宝。但把两者对立起来更像是我抗拒改变的借口,现在看起来,两者其实不矛盾,以刚强为钢架,以柔软为混凝,方能散发最亮的光芒,少了哪一个生活都将失色。少了刚强,内心被过多的忧愁囚禁,生活停滞不前;少了柔软,内心被过旺的拼劲堵塞,无尽的忙盲茫。

因而,我想通了。善良,不是懦弱,而是扶弱。没有柔软,再强大也不会瞄弱者一眼;没有刚强,再细腻也只能明哲保身。扶弱,刚好把刚强和柔软溶在一起,同时闪耀着勇气和同情心的光芒,因而为快乐之本。

在柔软过盛的情况下,我唯有通过克服最深的怯懦,释放出最大的勇气,才能做到刚柔并济。而这最深层的怯懦,就是害怕为未来规划,害怕去找寻自己的梦想。或许我太为自己的适应能力而自豪,太相信自己的临场发挥,太得意于随遇而安的潇洒,所以尽管处于长期困惑,却找不到一个答案。

到现在找到了答案,我才真正明白,人生只把握在自己的手中,只有亲手规划,才能活出最精彩。当然,我不会漏掉那最强大的催化剂:留给我成功的时间,真得并不多。

举头望鹰,不如立志奋斗。

2 comments:

Teng Hooi said...

同感,这些日子都同样反复的感受这种心情。
坚持的[刚强],我也在追求。

在两条平行线上转逸,最后是否能走到交接处?

进行下去看吧——曲率变化总不是恒定的。

clim said...

也许刚强也有很多面吧,如果你追求的是坚持到底的毅力,那我反而比较需要切断赘絮的果断。感觉处理事情上你比我更果断,但执行任务时我的毅力可能强一些。

你所谓的两条平行线,应该不是指刚和柔吧?既然不是对立的,应该更像是双螺旋。

P/S:过渡转接快要完成了。。。等我处理好了,再用Netbook去你的博客坐坐吧,因为书签收在那里,呵呵。

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru