@@@@@@@@@@@@@@ Welcome! 欢迎!@@@@@@@@@@@@@@

Welcome to my virtual home. This is a little private space for me to put my thoughts and share my feelings since 2005. Due to my wide range of interests, there are perhaps too many tags. I would explain some of the less obvious tags:

"About Life" is really about how I have been pondering about life and what enlightenments and paradigm shifts I had experienced.

"About Psi" contains most topics about happiness, optimism vs pessimism,
confidence, comparison, pride and prejudice and other psychological aspects.

"About Logical Thinking" is about my own way of interpretating and explaining
certain issues, aiming to debunk (or create?) superficialness of them.

"About Ideology" is about my thoughts on big concepts like freedom, justice,
fairness in society and religion.

"About Society" is more about my observations about the society, often through interactions with different peoples.

"My Country" reveals my frustration, critics and hope
on my homeland - Malaysia.

"My Little Pieces" has more short posts though mostly are written in Mandarin.

While I do have some posts on book reviews and business, I am planning to
separate them into author-specific and content-specific blogs. Stay tuned.

Enjoy your reading!

Wednesday, August 26, 2009

一年回顾

毕业一年了,工作一年了,在染缸里浸泡,一年了。撇开在美国那段接受训练的幸福日子不谈,剩余的都是真正的职场岁月。我觉得踏入社会工作满一年,是有意义的里程碑,也是最值得回顾和反思的阶段。做为社会大学的sophomore,面对着理想与现实的落差、交集着愚蠢和智慧的更迭、享受着经济上独立自主的解放、承受着伴随自由而来的责任、接受着四面八方的各色诱惑和辨别着政经文教的真假虚实,变化之大冲击之深,我相信很难在人生的另一个阶段复制,走过了的人自能体会。而我,走过了,却仍在整理着这些体会。

从事第一份工的时间太短,没让我对职场博弈有太多体会,但受经济大气候影响的被解雇却让我提前认识到中年危机的严重性。现在的第二份工,则真正让我看到工作的方方面面。现在还能回想起来的,记忆仍深的,大都与稚嫩和恐惧有关:一开工就连续工作十一天的惊讶、第二天就去供应商的工厂上班的担忧、第一次和老板一同被供应商请客的疑虑、经验浅薄却得和供应商的不同部门打交道的恐惧、太多技术名词不明白,却害怕连太基本的都问显得很愚蠢的挣扎、有效期为三个月的白卡被没收,以致在新加坡逗留期有限,仍需频繁来回马新的无奈、第一次收到老板手机短讯时的压迫、一件事情同时交代两个老板的辛苦、在供应商工厂上班一个月,回到自己的公司却反而不适应的陌生、第一次出席team meeting的浮躁、晚上或周末仍打开电脑回复电邮的惦记、每次接受新任务都伴随着炸弹地雷的奇运、被繁琐的工作强奸的认命。。。林林总总,难以尽述。

但你别误会,我是在描述,而不是在投诉。实际上除了偶尔和朋友倾诉之外,我并没有认真抱怨过,因为每份工都有难做之处,亚洲的工作很少压力不大的。从一开始我就拿着我那本笔记本,不断记录和学习,学会了很多知识、认识了很多灰色地带、看透了很多现象、掌握了很多技巧。最重要的是,因为工作上接触到形形色色的人,让我明白到不同部门之间的运作方式,更学习到和不同类型的同事相处的方式。

对于工作不同的要求,我已逐渐得心应手,而我也不再为别人偶尔的无聊、无理、无心、无情而感到无力。只要做好自己的本分,我宠辱无惊,反正任务从来就是做不完的。于是我慢慢清楚什么是工作,也逐渐明白攀爬梯级需要什么本领,只是在修了职场博弈一年的学分后,我却在人生的岔路上更加迷惑。

原来,工作是什么和我是什么,关系并没有想象中密切。失梦青年的心境是:無力博弈,無欲挽弓,斗志全消,玩世不恭。是领悟?还是糊涂?思绪的拉锯战仍会继续,我需要更多的体会来决定,所以,出走,是唯一的可能,也是必经的途径。

0 comments:

by TemplatesForYouTFY
SoSuechtig, Burajiru